Urine-onderzoek en blaasontsteking

Zo herkent u een blaasontsteking

Een blaasontsteking geeft meestal pijn bij het plassen. Het kan zijn dat u vaak naar het toilet moet en dan steeds een klein beetje plast. Sommige mensen hebben de hele tijd het gevoel dat ze moeten plassen. Uw urine kan raar ruiken of troebel zijn. Soms zit er bloed in. Een blaasontsteking kan ook een drukkend of pijnlijk gevoel in uw onderbuik of rug geven.
Wanneer u deze klachten ervaart is het raadzaam om de assistente uw urine te laten nakijken.

Als u urine wilt inleveren voor onderzoek, let dan op het volgende:

• Neem altijd eerst telefonisch contact op met de assistente voordat u uw urine komt inleveren. De assistente zal u een aantal medische vragen stellen
  • Het beste is om de ochtendurine op te vangen
  • Eerst de schaamstreek goed met water wassen
  • Vang de middelste stroom urine op in een schoon, droog en goed afsluitbaar potje
  • Vermeld uw naam en geboortedatum op het potje
  • Breng de urine binnen 1 uur nadat u het heeft opgevangen naar de praktijk. Graag inleveren op werkdagen tussen 8.00 - 10.00 uur
  • Als het niet lukt om binnen 1 uur langs te komen, bewaar het potje dan in de koelkast. Maar breng het altijd zo snel mogelijk
  • U kunt uw potje inleveren links bij de balie in de witte bak met deksel
  • U vind daar ook een schoon nieuw potje om mee te nemen
  • Na 13.30 uur kunt u de uitslag online in uw dossier inzien of bellen met de assistente

Indien de ontsteking is aangetoond, schrijft de huisarts u een antibioticakuur voor.
Deze kuur kunt u dezelfde dag nog ophalen bij de gewenste apotheek.

Soms is het nodig dat uw urine verder wordt onderzocht in het laboratorium van het ziekenhuis. Er wordt dan een kweek van de urine gemaakt.

Meer weten?

Op de website Thuisarts.nl staat alles over blaasontstekingen Naar Thuisarts.nl